Jawne i ukryte umiejętności i predyspozycje kandydata - skuteczna rekrutacja
Termin szkolenia
5-6 lipca 2018r., Ostróda - Willa Port Conference Resort & SPA
15-16 listopada 2018r., Warszawa - Centrum Szkoleniowe Adgar Ochota
Opis
W dzisiejszych czasach jednym z najważniejszych i najbardziej wartościowych zasobów, jakim dysponują firmy, są zasoby ludzkie. Zdolność firmy do rozwoju i przetrwania, jej sukcesy na rynku są uzależnione nie tylko od zasobów kapitałowych, nowoczesnych technologii i atrakcyjności oferowanych usług, ale przede wszystkim od zorganizowanego i zintegrowanego zespołu. Do takiego zespołu pozyskujemy pracowników w procesie rekrutacji, a wybieramy dzięki specjalnym technikom selekcji.
Poprawnie przeprowadzona rekrutacja i selekcja daje gwarancję zatrudnienia osoby, która pasję i zaangażowanie połączy w zgodnym akordzie z celami firmy wykorzystując indywidualne zdolności, preferencje i zainteresowania. Osoba taka będzie odpowiadała wymaganiom stanowiska i szybko zaadaptuje się do nowego środowiska pracy.
Cele szkolenia
Głównym celem szkolenia jest przede wszystkim przekazanie uczestnikom praktycznych narzędzi selekcyjnych pozwalających na profesjonalne prowadzenie spotkań i rozmów kwalifikacyjnych, a w związku z tym efektywny wybór kandydatów do pracy. Prezentacja i trening najnowocześniejszych technik prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej na różnorodne stanowiska pracy. Diagnoza pożądanych cech i uzdolnień niekonwencjonalnymi metodami.
Profil uczestnika
Szkolenie polecane jest specjalistom HR, kierownikom liniowym, menedżerom średniego szczebla oraz wszystkim osobom biorącym udział w selekcji kandydatów na wakujące stanowiska pracy w firmie.
Korzyści dla uczestników
Dzięki szkoleniu uczestnicy będą wiedzieć:
- jak przebiega prawidłowy proces rekrutacji i selekcji,
- jakie są podstawowe wyznaczniki umiejętności tzw. miękkich,
- które wyznaczniki warunkują sukces po selekcji kandydatów,
- jak stworzyć narzędzia obserwacyjne i sprawdzające umiejętności,
- jak przeprowadzić sesję selekcyjną w rekrutacji.
Metody szkolenia
Wszystkie zawarte w treści treningu i prezentowane metody diagnozy kandydatów są zgodne z obecnymi wymogami prawa. Ich metodyka i zawodowa adaptacja jest z punktu widzenia prawa pracy bezpieczna i w pełni akceptowana.
Warto dodać, że trening prowadzony jest językiem powszechnie przystępnym, a nomenklatura specjalistyczna (trudniejsze słowa, nazwy) jest natychmiast przez prowadzącego wyjaśniana i obrazowo demonstrowanea na przykładach.
W trakcie szkolenia zastosowane zostaną następujące metody:
- praca w grupach,
- gry szkoleniowe,
- ćwiczenia,
- studium przypadku,
- dyskusja.
Program szkolenia
Kolejność organizacji poszczególnych modułów może ulec zmianie.
MODUŁ I
Umiejętności i predyspozycje jawne kandydata - wybierz odpowiedniego
-
Przygotowanie do procesu wyboru odpowiednich kandydatów:
- analiza stanowiska pracy,
- główne wyznaczniki umiejętności miękkich w profilu kandydata,
- co znajdziemy u pożądanego kandydata.
-
Kandydat idealny a kandydat realny:
- opis behawioralny wyznaczników warunkujących sukces w pracy,
- matryce i skale ujawniające rzeczywisty "kapitał" kandydata.
-
Rozmowa kwalifikacyjna:
- planowanie i organizacja rozmów z kandydatami,
- rola pytań i testów sprawdzających kompetencje merytoryczne,
- przygotowanie narzędzi wspierających ocenę kandydata,
- weryfikacja ujawnionych umiejętności.
-
Techniki odkrywania "prawdy" o kandydacie:
- metoda epizodyczna,
- zadania problemowe, czyli ujawnienie rzeczywistych doświadczeń kandydata,
- stres interview.
- Pułapki psychologiczne w ocenie.
- Co ujawni rekrutacja i selekcja zbiorowa.
-
Adaptacja pracownika w pracy jako kontynuacja procesu rekrutacji i selekcji:
- kontrakt psychologiczny,
- model komunikacyjnego wspomagania adaptacji do pracy,
- narzędzia adaptacji pracowniczej - feedback.
MODUŁ II
Diagnoza kandydatów metodą DEEP HIDE - współczesne osiągnięcia psychodiagnostyki w selekcji personelu
Prezentacja i trening najnowocześniejszych technik prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej na różnorodne stanowiska pracy. Diagnoza pożądanych cech i uzdolnień metodami intencji ukrytych czyli takimi, których kandydat nie zna i nie rozpozna. Tym samym nie ma on możliwości wcześniejszego przygotowania scenariusza swoich reakcji.
-
Runda otwarcia:
- wzajemne poznanie, przedstawienie celu i metodyki spotkania, ustalenie reguł współpracy dydaktycznej, wprowadzenie do psychodiagnozy i techniki rangowania kandydatów.
-
Matryca C.G. Junga jako podstawa dymensji intro i ekstrawersji:
- przedstawienie modelu junga dla celów psychodiagnozy i przeprowadzenie treningu praktycznego wnioskowania o powodzeniu w zawodowej roli kandydata na różnorodne stanowiska pracy,
- analiza danych pod kątem poziomu reaktywności, profilu uzdolnień i etyki,
- diagnoza tendencji kompensacyjnych i diagnoza psychopatologiczna.
-
Profil społeczny i profil kompetencyjny kandydata:
- analiza komparatystyczna (porównawcza) w naborze kadry,
- tworzenie mapy kompetencyjnej kandydata tzw. predyktory roli.
-
Wykorzystanie psychometrycznych technik diagnozy kandydatów:
- koncepcje testu rorschacha w diagnozie psychopatii i neurotyzmu,
- test tolerancji monotonii i monotypii (stosowany w naborze przez FBI),
- testy asertywności, pewności siebie i samooceny.
-
Test kultury przywódczej "Bezludna Wyspa":
- prezentacja techniki wyłaniania naturalnych liderów w zespole,
- trening samodzielnego przeprowadzenia przez uczestników powyższego testu,
- analiza i metaanaliza wyników testu.
-
Antrakt:
- diagnoza cech temperamentalnych oparta na analizie lingwistycznej (diagnoza na podstawie typu składni),
- diagnoza stylu rozwiązywania konfliktów oparta na analizie leksykalnej (m.in. typu używanych spójników i słów "parzących"),
- behawioralna detekcja kłamstwa (diagnoza kłamstwa z sygnałów zachowania).
-
Integracja treści - praktyczny transfer techniki do środowiska pracy:
- ćwiczenia symulacyjne technik prowadzenia interview, informacje korygujące - zwrotne oraz analiza case study.
-
Runda zamknięcia:
- runda pytań i komentarz prowadzącego dotyczący samodzielnego wykorzystania skryptów dydaktycznych ilustrujących technikę tworzenia map psychograficznych - profili psychologicznych kandydatów.
Harmonogram
Harmonogram | Dzień 1 | Dzień 2 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rejestracja uczestników | 9:45 - 10:00 | |||||
Zajęcia | 10:00 - 11:00 | 9:00 - 11:00 | ||||
Przerwa | 11:00 - 11:15 | 11:00 - 11:15 | ||||
Zajęcia | 11:15 - 13:00 | 11:15 - 13:00 | ||||
Obiad | 13:00 - 13:45 | 13:00 - 13:45 | ||||
Zajęcia | 13:45 - 15:00 | 13:45 - 15:00 | ||||
Przerwa | 15:00 - 15:10 | 15:00 - 15:10 | ||||
Zajęcia | 15:10 - 17:00 | 15:10 - 16:00 |
Punkty rozwoju osobistego (PDU) – PMP®
Uczestnicy szkolenia, w momencie jego ukończenia, otrzymują 2 punkty PDU (Professional Development Units). Posiadacze tytułu PMP® muszą udokumentować zdobycie 60 punktów PDU w ciągu trzech lat od daty otrzymania dyplomu, aby zachować tytuł.