Lean Management w zakupach
Termin szkolenia
17-18 maja 2018r., Warszawa - Hotel Golden Tulip Warsaw Centre****
18-19 października 2018r., Wrocław - Hotel Novotel City***
Opis
Lean Management to koncepcja efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem, która zakłada dostosowanie firmy do warunków optymalnego gospodarowania własnymi zasobami. Lean jest procesem ciągłej racjonalizacji całej organizacji oraz jej stosunków z otoczeniem poprzez wprowadzanie licznych zmian w zakresie działalności, w strukturze majątku oraz sposobach zarządzania, ale także w dziedzinie przygotowania zawodowego oraz kształtowania postaw pracowników.
Lean Management jest sposobem zarządzania przedsiębiorstwem, wykorzystywanym szczególnie w procesie reformowania. Jego istotą jest „wyszczuplanie” przedsiębiorstwa poprzez racjonalizowanie zadań dotyczących zarządzania wartością firmy, zarządzanie personelem, jak też skupienie się na kształtowaniu pozytywnych kontaktów z otoczeniem. Koncepcja Lean Management zmierza do uzyskania wysokiej produktywności i jakości produktów, przy maksymalnym usprawnieniu organizacji i wszelkich procesów pracy.
W myśl zasad ogólnych wprowadzenie koncepcji zarządzania Laean Management do działu zakupów ma swoje strategiczne uzasadnienie, ponieważ poprzez wyszczuplenie procesów i eliminację szumów ( „przeszkadzaczy”) , można zoptymalizować procesy, jeszcze efektywniej zarządzać KPI będąc czynnym i efektywnym zespołem zakupowym, który w myśl filozofii Lean przyczyni się do obniżenia kosztów, większego dbania o jakość produktów, czy usług co w konsekwencji spowoduje wzrost wartości przedsiębiorstwa na rynku.
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest przedstawienie narzędzi i technik Lean Management, które od wczesnych lat 90 są uznane i cenione jako filozofia szczupłego podejścia do zarządzania wytwarzania produktu lub usług zgodnych z oczekiwaniami klientów, przy minimalnym koszcie i optymalnym użyciu zasobów, przez eliminację marnotrawstwa w obszarze działu zakupów jako elementu działalności przedsiębiorstwa. Wykażemy, że Lean Management jest metodyką zarządzania umożliwiającą istnienie w organizacji takiej kultury pracy, która pozwala wszystkim jej członkom być zainteresowanym ustawiczną eliminacją marnotrawstwa i podnoszeniem poziomu jakości, aby maksymalnie spełniać oczekiwania klientów oraz dostosowywać się do zmiennych warunków rynku i otoczenia.
Profil uczestnika
Pracownicy działu zakupów z odwagą budowania i usprawniania procesów nowoczesnego działu zakupów w myśl filozofii Lean Management.
Korzyści dla uczestników
Aby każdy z uczestników potrafił umiejętnie stosować filozofię Lean Management wskażemy narzędzia Lean, które należy zastosować w poszczególnych obszarach procesu zarządzania zakupami.
Uczestnicy zatem poznają narzędzia Lean oraz metody ich zastosowania. Szczególną uwagę poświęcimy na przekazaniu umiejętności:
- czym zajmuje się zarządzanie procesem Lean Management,
- poznają obszary zbędnych kosztów w celu ich redukcji lub eliminacji,
- nauczą się jak wpływać na terminowość dostaw, partnerską współpracę z dostawcami, podnieść jakość produktu i usług, minimalizować zapasy, a także jak wykorzystywać potencjał grupy zakupowej,
- poznają obszary dedykowane do outsourcingu,
- poznają jak zadbać o procesy i procedury, aby zaoszczędzić na czasie i wprowadzić efektywne zarządzanie bieżąca pracą,
- integrować się z procesami, nie zakupowymi, ale wpływającymi na wspólny efekt i wartość firmy np. zakupy, sprzedaż, logistyka, produkcja.
Formuła szkolenia jest kierowana do osób, które oczekują dynamicznego warsztatu szkoleniowego.
Metody szkolenia
- prezentacje multimedialne,
- analizy przypadków opartych na realnych problemach,
- praca zintegrowana,
- implementacja narzędzi i rozwiązań dla środowiska działu zakupów,
- warsztaty – trening.
Program szkolenia
- Budowanie świadomości oraz organizacja działu zakupów:
- rola działu zakupów w przedsiębiorstwie,
- zadania i cele w dziale zakupów,
- postrzeganie roli działu zakupów,
- definicje i określenia,
- funkcje działu zakupów,
- komunikacja zewnętrzna – dbanie o zachowanie spójności,
- świadomość konsekwencji podejmowanych decyzji.
Opis szczegółowy:
Zajmiemy się omówieniem roli działu zakupów, zakresem prac i odpowiedzialności zakupowca w dziale i organizacji.
Odpowiemy na pytania:
- w jakim celu stworzony jest dział zakupów w przedsiębiorstwie,
- jaka jest historia zakupów w firmach,
- jakie są formy zakupów,
- jakiego zakresu obowiązków dotyczy praca zakupowca.
- Założenia koncepcji Lean Management:
- historia Lean Management,
- terminy i definicje Lean Management,
- podstawowe zasady odchudzonego myślenia,
- elastyczność struktury organizacyjnej,
- ciągłe udoskonalanie organizacji poprzez liczne szkolenia kadry,
- wyodrębnienie zespołów procujących nad określonym projektem,
- podział odpowiedzialności,
- wartość, której chce klient.
Opis szczegółowy:
Etap wprowadzający do Lean i pozwalający poznać specyfikę stosowania tej koncepcji, czym jest, jakie są jej zasady i dlaczego klient jest najważniejszy. W tym celu zostaną zaprezentowane korzyści bezpośrednie jakie firma i klient może odnieść decydując się na wprowadzenie Lean Management ale zostaną także opisane konsekwencje nieefektywnego zarządzania i odpływ korzyści.
- Charakterystyka wybranych technik Lean Management dostosowanych do procesów zakupowych:
- charakterystyka wybranych technik Lean Management,
- standaryzacja pracy,
- KPI (dostępność, wydajność, jakość),
- systemy ERP – jakość dokonywanych analiz dla dokonywania zakupów,
- just in time,
- jidoka,
- 5S – zacznik porządek od siebie,
- Kaizen – rozwój kompetencji,
- Cykl PDCA (plan, do, check, act – planuj, rób, sprawdzaj, działaj),
- Cykl P.O.P.A. ( problem, odkrycie, przemiana, adaptacja).
Opis szczegółowy:
Etap pozwalający na poznanie technik i omówienie czym jest Lean dla prawidłowego wdrażania i zastosowania. Wskażemy powiązania pomiędzy technikami oraz wzajemne uzupełnianie wartości. Udowodnimy, że dopiero połączone zastosowania tych technik mogą dać oczekiwane efekty.
- Analiza strumienia wartości:
- obszary marnotrawstwa w zakupach,
- niezbędne warunki dla wdrożenia Lean Management,
- innowacyjność w zakupach, czyli zmiana sposobu myślenia,
- analiza strumieni wartości w zakupach,
- mapowanie strumienia wartości,
- metody przeprowadzania zmian.
Opis szczegółowy:
Etap opisujący ustalenie strumieni – wartości dodanych oraz stworzenie planu działania z efektem osiągnięcia celu. Wykażemy, że określenie strumienia wartości to realizacja wszystkich działań przeprowadzenia produktu przez proces od podstawowych surowców do ostatecznych klientów. Wskażemy wszelkie działania, które dodają wartość produktu i te, które są marnotrawstwem. Opiszemy procesy, które w strumieniu wartości tworzą zamknięty krąg – zamówienie klienta i działania procesu produkcji tego wyrobu.
- Procesy zakupowe:
- wyszczególnienie etapów zachodzących w procesie zarządzania zakupami i wskazanie płaszczyzn, w których można wyeliminować niekorzystne zachowania,
- optymalizacja procesu zarządzania dostawcami,
- analiza opłacalności współpracy z dostawcą – model TCO (Total Cost of Ovnership),
- zarządzanie produktem w gospodarce budowania przewagi konkurencyjnej,
- kontrola zapasów,
- Lean w procesie negocjacyjnym i serwisie obsługi umów.
Opis szczegółowy:
Etap pozwalający na rozłożenie szczegółowe procesów i zadań jakie zachodzą w dziale zakupów i wskazać te obszary, które można zreformować dla poprawy komfortu pracy przy jednoczesnym zredukowaniu kosztów operacyjnych i nieoperacyjnych (np. czas). Wskażemy zalety standaryzacji pracy obszarze, zarządzania czasem, dostawcami, spotkaniami, celami. Wykażemy, że zmiana sposobu myślenia i zarządzania własną pracą ma olbrzymi wpływ na efekty całego zespołu, co w obecnych czasach może być postrzegane jako innowacyjność.
- Integracja procesów zależnych:
- wskazanie głównych i wspierających procesów w przedsiębiorstwie,
- Policy Deployment – świadomość organizacji ( pracowników), że ich działania mają wpływ na całość organizacji,
- wyznaczenie zespołu wspólnych zależności ze wskazaniem na konsekwencje np. zły zakup – fatalna sprzedaż, niska rotacja – wysoki stan zapasu,
- brak zamówienia – przerwa w produkcji,
- wyeliminowanie krytycznych obszarów,
- synchronizacja procesu zarządzania,
- zamiana miejsc.
Opis szczegółowy:
Ten moduł jest szalenie istotny dla zrozumienia wpływu na wzajemne zależności. Zintegrowanie zespołów z różnych obszarów procesowych jest budowaniem wspólnej świadomości o budowaniu wartości przedsiębiorstwa .Chcemy pokazać, ze tylko zerwanie z utartym spojrzeniem na własne otoczenie i szersze spojrzenie na funkcjonowanie firmy jest działaniem pozwalającym na Porzucenie animozji i wzajemnego braku poszanowania jest wyznaczeniem dla firmy dodatkowego strumienia wartości z rezultatami natychmiastowymi.
- Centralizacja zakupów metodą na skupienie kompetencji:
- zalety i zagrożenia zakupów rozproszonych,
- zalety i zagrożenia centralnej jednostki zakupowej,
- korzystanie z efektu skali,
- koordynacja działań w zarządzaniu procesami zakupowymi,
- uszczuplenie procesu i optymalizacja kosztowa.
Opis szczegółowy:
Zwrócimy uwagę na zalety modelu centralizacji zakupów pozwalające na dostosowanie strategii zakupowej do rzeczywistych i całkowitych potrzeb przedsiębiorstwa, jak również wzmacnia pozycję przetargową organizacji dzięki atutom gry o „większą stawkę”. Wskażemy, że główne zalety centralizacji zakupów w organizacji znajdują potwierdzenie w dwóch głównych obszarach: uzyskaniu korzyści skali oraz koordynacji działań co pozwala na pełne wykorzystanie siły nabywczej organizacji.
Harmonogram
Harmonogram | Dzień 1 | Dzień 2 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rejestracja uczestników | 9:45 - 10:00 | |||||
Zajęcia | 10:00 - 11:00 | 9:00 - 11:00 | ||||
Przerwa | 11:00 - 11:15 | 11:00 - 11:15 | ||||
Zajęcia | 11:15 - 13:00 | 11:15 - 13:00 | ||||
Obiad | 13:00 - 13:45 | 13:00 - 13:45 | ||||
Zajęcia | 13:45 - 15:00 | 13:45 - 15:00 | ||||
Przerwa | 15:00 - 15:10 | 15:00 - 15:10 | ||||
Zajęcia | 15:10 - 17:00 | 15:10 - 16:00 |
Punkty rozwoju osobistego (PDU) – PMP®
Uczestnicy szkolenia, w momencie jego ukończenia, otrzymują 2 punkty PDU (Professional Development Units). Posiadacze tytułu PMP® muszą udokumentować zdobycie 60 punktów PDU w ciągu trzech lat od daty otrzymania dyplomu, aby zachować tytuł.