Zarządzanie wiedzą w organizacji – kreowanie wiedzy, dzielenie się nią oraz jej przekazywanie
Termin szkolenia
5-6 lipca 2018r., Ostróda - Willa Port Conference Resort & SPA
25-26 października 2018r., Warszawa - Centrum Szkoleniowe - Progress Project
Opis
Tym, co staje się siłą napędową rozwoju przedsiębiorstwa i jest kluczowym czynnikiem kreatywności we wszystkich dziedzinach życia, jest wiedza. Zarządzanie wiedzą jest doskonałym narzędziem usprawniającym procesy funkcjonowania w przedsiębiorstwie, które każda firma buduje w oparciu o własne cele, potrzeby i możliwości. Szkolenie koncentruje się na podejściu „popytowym” do zarządzania wiedzą tj. z umacnianiem relacji między uczestnikami systemu i nadaniu coraz większego znaczenia „społeczności praktyków”.
Przygotowuje uczestnika do tworzenia hybrydy w oparciu o istniejące koncepcje/modele systemu z wykorzystaniem transferu informacji z wszystkich poziomów zarządzania przedsiębiorstwem począwszy od ścisłego kierownictwa przedsiębiorstwa do szeregowego pracownika i głównie na tych zagadnieniach koncentrują się uczestnicy.
Celem szkolenia jest uświadomienie, że Zarządzanie Wiedzą może być systemem prostym, stworzonym na kapitale intelektualnym każdego pracownika i łatwym a doskonałym, i dającym wiele satysfakcji z dzielenia się wiedzą narzędziem usprawniającym procesy funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Korzyści dla uczestników
- poznanie koncepcji budowania Systemu Zarządzania Wiedzą, by w sposób systematyczny i zorganizowany móc tworzyć taki system na potrzeby swojej organizacji,
- poznanie sztuki przetwarzania informacji i aktywów intelektualnych w trwałą wartość dla pracowników i klientów firmy,
- umiejętność stosowania sposobów działania, łączący różne aspekty, ułatwiające konwersję wiedzy ukrytej i wykorzystujące synergię między uczestnikami systemu, prowadzącą do skapitalizowania wytworzonej wiedzy,
- znajomość sposobów zdobywania, analizowania i wykorzystania wiedzy w celu jej efektywnego wykorzystania i podejmowania szybszych mądrzejszych i lepszych decyzji,
- umiejętność budowania i przeprowadzania procesu identyfikowania, zdobywania i wykorzystywania wiedzy by zapobiec problemowi niekontrolowanego odpływu („uciekania wiedzy”) z organizacji.
Metody szkolenia
- trener stosuje technikę "Treningu uczestniczącego - istotą tej metody jest przewaga uczenia się przez doświadczanie sytuacji „z życia wziętych”,
- podczas tego szkolenia stosuje też metody tradycyjne/zwyczajowe, takie jak - praca indywidualna, ćwiczenia w parach i grupach, dyskusje interaktywne, praca z case study,
- pierwszy moduł to dawka informacji na temat najbardziej znanych modeli i ich procesów, by uczestnicy szkolenia mogli je wykorzystać przy budowaniu wewnętrznych (własnych hybrydowych) systemów w swojej organizacji,
- pozostałe moduły skoncentrowane są na przećwiczeniu technik służących transferowi wiedzy,
- uczestnicy angażują się w ćwiczenia narzędzi i technik możliwych do wykorzystania na każdym poziomie zarządzania,
- każda technika po przećwiczeniu jest omawiana pod kątem zalet i zagrożeń, co umożliwi uczestnikowi ocenę w kontekście możliwości wykorzystania jej w przedsiębiorstwie.
Niezależnie od dyskusji prowadzonych w trakcie zajęć - po szkoleniu oferowana jest godzina akademicka nieodpłatnego kontaktu (forma coachingu) z Trenerką – telefoniczny lub osobisty – w zależności od lokalizacji.
Po zrealizowanym szkoleniu możliwe jest również skorzystanie z odpłatnego coachingu przeprowadzonego w odpowiedniej dla uczestnika lokalizacji, dotyczącego tematyki szkolenia bądź innych dodatkowych zagadnień. Pozwoli to na samoocenę umiejętności i sprawdzenie zgodności własnych spostrzeżeń i oczekiwań.
Program szkolenia
- Wprowadzenie:
- rola wiedzy w organizacji,
- rodzaje wiedzy,
- zarządzanie wiedzą w organizacji,
- myślenie systemowe i procesowe,
- formy i kanały transferu wiedzy.
- Strategie budowania pamięci organizacyjnej.
- Kierunki rozwoju zarządzania wiedzą:
- model japoński dzielenia się wiedzą,
- podejście procesowe i zasobowe systemu,
- rola kadry menedżerskiej w zarządzaniu wiedzą w organizacji,
- bariery organizacyjne w zarządzaniu wiedzą.
- Transfer wiedzy:
- formy i kanały transferu wiedzy,
- strategia personalizacji wiedzy,
- obszary funkcjonowania "społeczności praktyków” (konflikty, problemy, rozwiązania, innowacyjność),
- tworzenie i wykorzystanie map topografii wiedzy w organizacji i socjogramów.
- Pozyskiwanie wiedzy:
- kreowanie wiedzy i rozwiązań problemów,
- indywidualne dzielenie się wiedzą,
- współpraca, jako sposób dzielenia się wiedzą,
- dzielenie się wiedzą – zespołowo,
- coachingowy styl zarządzania wiedzą,
- dzielenie się wiedzą na zebraniach,
- pisemne formy dzielenia się wiedzą,
- sketchnoting- graficzna forma dzielenia się wiedzą.
Harmonogram
Harmonogram | Dzień 1 | Dzień 2 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rejestracja uczestników | 9:45 - 10:00 | |||||
Zajęcia | 10:00 - 11:00 | 9:00 - 11:00 | ||||
Przerwa | 11:00 - 11:15 | 11:00 - 11:15 | ||||
Zajęcia | 11:15 - 13:00 | 11:15 - 13:00 | ||||
Obiad | 13:00 - 13:45 | 13:00 - 13:45 | ||||
Zajęcia | 13:45 - 15:00 | 13:45 - 15:00 | ||||
Przerwa | 15:00 - 15:10 | 15:00 - 15:10 | ||||
Zajęcia | 15:10 - 17:00 | 15:10 - 16:00 |
Punkty rozwoju osobistego (PDU) – PMP®
Uczestnicy szkolenia, w momencie jego ukończenia, otrzymują 2 punkty PDU (Professional Development Units). Posiadacze tytułu PMP® muszą udokumentować zdobycie 60 punktów PDU w ciągu trzech lat od daty otrzymania dyplomu, aby zachować tytuł.