Zmiany w prawach konsumenta i reklamacje 2017/2018 - warsztaty prawne
Termin szkolenia
14 maja 2018r., Warszawa - Centrum Szkoleniowe - Progress Project
5 października 2018r., Wrocław - Hotel Novotel City***
Opis
Szkolenie realizowane jest przez prawnika – eksperta w dziedzinie prawa konsumenta i reklamacji. W dniu 17 stycznia 2014 r. Rada Ministrów przesłała do Sejmu projekt ustawy o prawach konsumenta. Projekt dotyczy umów konsumenckich zawieranych w okolicznościach typowych (w lokalu przedsiębiorstwa) oraz w okolicznościach nietypowych (poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość). Zmianie ulegną obowiązki informacyjne, wymogi formalne związane z zawieraniem takich umów oraz przepisy dotyczące prawa odstąpienia od nich. Projektowana zmiana przepisów dodatkowo wprowadza liczne zmiany do Kodeksu Cywilnego w zakresie praw konsumenta, reguł gwarancji, a w szczególności uchyla dotychczasowe ustawy: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i o ochronie niektórych praw konsumentów. Projekt ma na celu uwzględnienie zapisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Projektowana ustawa ma uporządkować i zintegrować przepisy dotyczące odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej i związanych z tym gwarancji. Projektowana ustawa zmienia liczne przepisy w ustawie Kodeks Cywilny. W tym zakresie pojawi się w przepisach nowa definicja konsumenta i przedsiębiorcy. Pojawią się uregulowania w zakresie skutków uchybień przez przedsiębiorcę obowiązkom w związku z przejściem niebezpieczeństwa przypadkowej utraty lub zniszczenia rzeczy.
W pozostałym zakresie proponowana zmiana wprowadza reformę przepisów dotyczących odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej, której celem jest przede wszystkim ujednolicenie przepisów w zakresie praw konsumenta. Wskazać należy, iż zmianie ulegnie dotychczasowe podejście do reklamacji konsumenckich, gdzie reklamacje konsumenta nie będę oparte na pojęciu niezgodności towaru z umową, a zostaną oparte o nowe pojęcia w prawach konsumenta, i podstawą reklamacji konsumenta będzie koncepcja wady fizycznej rzeczy i rękojmia. Wskazać należy, iż zmiana w Kodeksie Cywilnym będzie również dotyczyć szczegółowych zasad dochodzenia roszczeń związanych z wadliwością rzeczy sprzedanej w łańcuchu sprzedawców.
Cele szkolenia
- przedstawienie regulacji prawnych związanych z procesem reklamacji (w tym reklamacji przez Internet),
- praktyczne omówienie postępowania z klientem od momentu złożenia reklamacji do jej finalnego rozpatrzenia,
- omówienie problemów powstających przy rozpatrywaniu reklamacji,
- poznanie odpowiedzialności sprzedawcy w sytuacji, gdy towar jest wadliwy,
- przedstawienie polubownego oraz sądowego procesu rozstrzygania reklamacji.
Profil uczestnika
Osoby, których odpowiedzialność zawodowa obejmuje m.in. rolę nawiązywania współpracy, obsługi klienta, kooperacji, negocjowania umów i warunków w relacji prawno - ekonomicznej oraz renegocjowania kontraktów, zajmujące się kontaktem z klientami oraz osoby współpracujące z dostawcami lub odbiorcami.
Program szkolenia
- Omówienie przepisów prawnych regulujących proces reklamacji:
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku - kodeks cywilny - zagadnienia dotyczące rękojmi za wady fizyczne i prawne rzeczy oraz gwarancji ze szczególnym uwzględnieniem zmian, które weszły w życie w grudniu 2014 roku,
- ustawa z dnia 30 maja 2014 roku – o prawach konsumenta.
- Strony oraz ich pozycja w procesie reklamacyjnym:
-
reklamacje przedsiębiorca-przedsiębiorca – podstawowe zagadnienia:
- definicja przedsiębiorcy,
- nowe prawa stron umowy sprzedaży.
-
reklamacje przedsiębiorca-konsument – podstawowe zagadnienia:
- definicja konsumenta,
- definicja lokalu przedsiębiorstwa,
- nowe definicje np. trwały nośnik,
- ogólne obowiązki przedsiębiorcy w umowach zawieranych z konsumentem.
- zasady zawierania umów w obrocie gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem rękojmi i gwarancji,
- sprzedaż przez Internet – podstawowe zagadnienia.
- Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa i umowy zawierane na odległość (sprzedaż przez Internet):
- obowiązki informacyjne,
- nowe obowiązki informacyjne, np. potwierdzenie zawarcia umowy wydane na trwałym nośniku,
- prawo do odstąpienia od umowy (Nowy termin 14 dni),
- wzory pouczenia i oświadczenia o odstąpieniu od umowy,
- skutki braku poinformowania konsumenta o odstąpieniu od umowy.
- Wada fizyczna polegająca na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową:
- nowa definicja wady (porównanie ze starą definicją niezgodności towaru z umową),
- podstawy reklamacji,
- prawa i obowiązki stron,
- zasady składania reklamacji.
- Rękojmia w prawach przedsiębiorcy:
- nowe zasady odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi,
- odpowiedzialność za jakość rzeczy sprzedanej,
- prawa i obowiązki stron,
- odstąpienie od umowy a pojęcie wady istotnej i nieistotnej rzeczy,
- uprawnienia kupującego z tytułu reklamacji, min.: odstąpienie od umowy, obniżenie ceny, wymiana rzeczy na rzecz wolą od wad, usunięcie wady,
- uprawnienia przedsiębiorcy/kupującego z tytułu reklamacji,
- szkoda a przedsiębiorca,
- szkoda a konsument.
- Rękojmia w prawach konsumenta:
- prawa i obowiązki stron,
- odstąpienie od umowy a pojęcie wady istotnej i nieistotnej rzeczy,
- uprawnienia konsumenta z tytułu reklamacji, min.: demontaż i dostarczenie rzeczy, wymian rzeczy na rzecz wolą od wad, usunięcie wady.
- Roszczenia sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej:
- podstawy roszczeń w łańcuch poprzednich sprzedawców (tzw. roszczenia regresowe),
- szkoda i utracone korzyści.
- Gwarancja przy sprzedaży:
- nowe zasady gwarancji,
- obowiązki gwaranta,
- prawa uprawionego z gwarancji,
- zasady formułowania oświadczenia gwaranta.
- Skutki prawne uchylenia ustaw: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i o ochronie niektórych praw konsumentów.
- Dyskusja tematyczna.
Harmonogram
Harmonogram | Dzień 1 | |||
---|---|---|---|---|
Rejestracja uczestników | 9:45 - 10:00 | |||
Zajęcia | 10:00 - 11:00 | |||
Przerwa | 11:00 - 11:15 | |||
Zajęcia | 11:15 - 13:00 | |||
Obiad | 13:00 - 13:45 | |||
Zajęcia | 13:45 - 15:00 | |||
Przerwa | 15:00 - 15:10 | |||
Zajęcia | 15:10 - 17:00 |
Punkty rozwoju osobistego (PDU) – PMP®
Uczestnicy szkolenia, w momencie jego ukończenia, otrzymują 2 punkty PDU (Professional Development Units). Posiadacze tytułu PMP® muszą udokumentować zdobycie 60 punktów PDU w ciągu trzech lat od daty otrzymania dyplomu, aby zachować tytuł.