Szukaj w serwisie

Lean w IT


Opis

Lean Management jest stosowany w wielu obszarach biznesu. Taki stan rzeczy ma swoje konkretne przyczyny ukryte w konkretnych technikach i metodach wchodzących w skład Lean. W szczególności można tu mieć na myśli aktywizację pracowników, poprawienie jakości pracy, podniesienie stabilności procesów i co najważniejsze – dosłowne skupinie na kliencie. Lean często jest błędnie interpretowany, uśredniany z Agile czy Scrum, co wręcz utrudnia jego zrozumienie. Tak naprawdę Lean Management to są bardzo konkretne sposoby prowadzenia analizy i doskonalenia procesów czy też kreatywnego rozwiązywania procesów zespołowych. W trakcie zajęć szkolona grupa pozna zarówno na przykładach, jak i w ramach samodzielnie realizowanego warsztatu - „know how” użycia metod i technik Lean. Wszystko w kontekście cyklu prac IT. Można powiedzieć, iż uczestnicy poznają mało filozofii, a dużo praktycznych metod usprawniania realizacji konsultingu i analiz – w tym przypadku o charakterze technicznym.

 

Same zajęcie są do tego stopnia skupione na specyfice Klienta, iż po odpowiednim wprowadzeniu stają się tak naprawdę ciągłym warsztatem.

Do góry

Korzyści dla uczestników

  • Opanowanie metod Lean
  • Zrozumienie zasada wdrażania Lean IT
  • Zrozumienie na przykładach korzyści możliwych do uzyskania
  • Podniesienie poziomu satysfakacji z pracy i zaangażowania
  • Lepsza integracja i doskonalenie procesu rozwoju narzędzi i usług IT

Do góry

Czas trwania

24 godziny dydaktyczne - 3 dni

Do góry

Program szkolenia

Dzień 1/3

  1. Wprowadzenie
  2. Agenda zajęć
  3. Oczekiwania uczestników zajęć - cele
  4. Omówienie specyfiki zadań i biznesu
  5. Zakres realizowanych prac uczestników szkolenia
  6. Zdefiniowanie pojęcia klienta wewnętrznego i zewnętrznego
  7. Określenia tzw. definicji wartości klienta – krytyczny element dla wejścia w analizę Lean
  8.  Lean Thinking – myślenie Lean
  9. Czym jest rzeczywistość dookoła nas z pespektywy Lean
  10. Kultura organizacyjna we wsparciu działań Lean IT
  11. Pomost między Lean IT, a Lean Office
  12. Ryzyko sprzecznych celów
  13. Lean IT to nie narzędzie do „ślepego” cięcia kosztów, a raczej narzędzie do obrania strat wolne zdolności
  14. Motywacja osobista i korzyści z praca z Lean IT
  15. Czynniki motywacyjne – 5 metod
  16. Punkty Deminga raz jeszcze
  17. Dlaczego to nie ludzie są winni, a procesy
  18. Techniki „boostowania” kreatywności osobistej
  19. Macierze/matryca kompetencji
  20. „Po co nam to” – redukcja ilości gaszonych pożarów, nieproduktywnych konfliktów
  21. Przykłady praktycznych rozwiązań stosowanych w usprawnianiu procesów i podtrzymywaniu uzyskanych dobrych praktyk w Lean IT
  22. Dobre praktyki w formułowaniu pracy Kaizen
  23. Formalny cykl PDCA Kaizen
  24. Kaizen Blitz/Quick

Dzień 2/3

  1. Etapy analizy Lean IT – sprawny warsztat sekwencji metod ćwiczonych w dalszej części zajęć
  2. Wskaźnikowe uchwycenie definicji wartości klienta
  3. Analiza procesu w obszarze VA, NVA, NVA-R
  4. Klasyfikacja NVA w NVA-R w tzw. 7+1 obszarów strat MUDA
  5. Zastosowanie metod problem solving w szczególności dla uchwycenia istotności problemów – model Pareto
  6. Stosowanie konkretnych narzędzi i technik Lean
  7. Metody prowadzenia praca Lean – od Gemba do działań statystycznych
  8. Analiza strumienia wartości – Value Stream w odniesieniu do wymagań klienta
  9. Obszary strat i MUDA, MURA, MURI
  10. Metody problem solving
  11. 5W
  12. 5W+1H
  13. Ishikawa diagram, analiza RCA
  14. Spaghetti diagram
  15. Formularz A3
  16. Implementacja 5S + 1S w osobistym miejscu pracy
  17. Czym jest Visual Management i przyjemność z jego używania
  18. Selekcja
  19. Systematyka
  20. Sprzątanie/porządkowanie - ochrona i podtrzymanie systematyki
  21. Standaryzacja
  22. Samodyscyplina
  23. Safety – bezpieczeństwo

 

 

Dzień 3/3

  1. Rozwiązania typu Poka-Yoke, czyli tworzenie rozwiązań błędo-odpornych
  2. Użycie Kanban dla sterowania sekwencją prac, w szczególności procesem realizacji
  3. Multitasking i pojęcie „przezbrojenia” intelektualnego wpływającego na obniżenie wydajności pracy
  4. Wyrównywanie obciążenia pracą – Yamazumi i Levelling
  5. Zastosowanie teorii ograniczeń TOC/MBC w promocji wydajności – koncepcje proponowane przez Goldratt’a połączone z Visual Management – wizualizacja głównych ograniczeń (zasobów)
  6. Zakończenie zajęć
  7. Podsumowanie
  8. Sesja ocen
  9. Follow up, jako praca domowa
  10. Przekazanie linku do dropbox dla pobrania dodatkowych materiałów, jak i samych materiałów z zajęć, wyników warsztatów

Do góry

Harmonogram

 Harmonogram Dzień 1 Dzień 2 Dzień 3 
             
 Rejestracja uczestników  9:45 - 10:00     
 Zajęcia  10:00 - 11:00  9:00 - 11:00  9:00 - 11:00 
 Przerwa  11:00 - 11:15  11:00 - 11:15  11:00 - 11:15 
 Zajęcia  11:15 - 13:00  11:15 - 13:00  11:15 - 13:00 
 Obiad  13:00 - 13:45  13:00 - 13:45  13:00 - 13:45 
 Zajęcia  13:45 - 15:00  13:45 - 15:00  13:45 - 15:00 
 Przerwa  15:00 - 15:10  15:00 - 15:10  15:00 - 15:10 
 Zajęcia  15:10 - 17:00  15:10 - 16:00  15:10 - 16:00 

Do góry

Punkty rozwoju osobistego (PDU) – PMP®

Uczestnicy szkolenia, w momencie jego ukończenia, otrzymują 2 punkty PDU (Professional Development Units). Posiadacze tytułu PMP® muszą udokumentować zdobycie 60 punktów PDU w ciągu trzech lat od daty otrzymania dyplomu, aby zachować tytuł.

Do góry
 
Skontaktuj się z nami Kontakt 22 460 46 00
Zarejestruj się na szkolenie Rejestracja na szkolenia
Zobacz nas na Facebooku Zobacz naszą stronę na Facebooku
Zobacz nas na YouTube Zobacz nasz kanał na YouTube
 
Poleć tą stronę w Google